9 apr. 2013

Läsupplevelser

En så lång arbetsdag som jag haft idag har jag inte haft sedan i mars förra året. Det känns konstigt och jag är trött. Kryper in under mitt rosa mjuka lapptäcke och läser Michael Nyqvists första bok När barnet lagt sig.
Meningarna och scenerna är korta och språket kärvt och rakt på. Mycket lämnas mellan raderna, mellan meningarna och hans ord får mig att känna igen, känna igen känslor och klumpen i magen men inte upplevelserna. Han talar till mig genom sin bok, ändå talar han inte till någon, bara till sig själv. Resonerar med sig själv, försöker förstå. Sorterar känslor och tankar.
Bredvid mig ligger Michaels nästa bok, den nya Dansa för oss. Jag vill läsa den, nu, men behöver en paus. En stund att reflektera och fundera. Sortera mina egna tankar, tankar och känslor väckta av När barnet lagt sig. En läsupplevelse när den är som bäst. Berör och leder vidare.
Andras tankar som blir mina, på mitt sätt, med mina minnen. Och jag som är så trött.

1 kommentar:

  1. Tänk att du orkar läsa efter en lång arbetsdag - lycka när man inte okat det som är så lätt att ta för självklart.
    Kram

    SvaraRadera