6 juni 2016

Kappsäck eller kattsäck

Ordet kappsäck har funnits i svenska språket i flera hundra år. Från början var det en tygsäck, som kunde hängas på häst som en sadelpåse, oftast att ha kläder i. Senare kom ordet allt mer att bli synonymt med reskoffert eller resväska. Idag tror jag ordet håller på att dö ut. Möjligen används det i uttrycket bo i kappsäck men så mycket mer tror jag inte att det duger till längre. Jag undrar om mina barn någonsin använt ordet kappsäck?

Jag har sytt ett par kappsäckar i helgen. Egentligen är de inga riktiga kappsäckar utan mer kattsäckar, inte avsedda att förvara katter, eller kläder, i utan garn och stickor. Projektpåsar skulle man väl kunna säga men jag beslutade mig för att kappsäckar/kattsäckar är roligare.
Yttertyget är ett grovt linnetyg köpt på Husqvarnabutiken i Vimmerby och jag har haft det på tyghyllan ett bra tag men så plötsligt visste jag vad jag ville sy av det. 
Prickar är fint till nästan allt så lite prickigt tyg blev det till överkanten. 
Till ena kattsäcken hittade jag fina glaspärlor till snodden men den andra fick tyvärr vara utan. 

Minerva såg lagom imponerad ut av kattsäckarna.  
Högst tveksam faktiskt. 
Kul litet projekt att göra.

Minerva har förresten haft höghöjdsträning i dag. En stor farlig hankatt tog sig in på våra katterns territorium och han var oförskämd nog att skrämma både Luna och Minerva som klättrade så högt hon kunde i en björk. Det tog säkert en halvtimme innan hon vågade sig ner igen. 
Det har varit en väldigt blåsig nationaldag här i huset vid havet.
Blåsigt men fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar