1 juni 2016

Vila i det vackra

Det första jag gör när jag kommit hem från jobbet är att byta kläder, hälla upp en kopp te och sjunka djupt ner i soffan eller, så här års när det är fint väder, en solstol. Jag sitter där och bara pustar ut, lyssnar på fåglarna och vinden och havet och låter naturen skölja över mig. Ladda upp mitt batteri igen. Det tar ofta flera timmar, ibland går hela kvällen åt, ibland går det lite snabbare. Min kropp är på något sätt förinställd på att orkar till två-tre på eftermiddagen sen måste den få vila.
Att vila bland pioner kan vara bland det finaste som finns. 
Stora mäktiga pioner. 
Med de skiraste blad och 
ett färgstarkt inre.

Den snövita har inte öppnat sina stora knoppar ännu. 
I morgon kan jag nog se den rakt in i ögat.
Att vila och sniffa på den förföriska syrendoften sänker både puls och andning.
I morgon, efter jobbet, ska jag vila igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar