21 aug. 2016

Inte färglöst i dimman

Det har legat dimma över huset vid havet hela dagen idag. Det har varit skönt, vilsamt på något sätt och det har känts helt rätt att kura med en kopp te och fundera. I flera veckor har jag tänkt att någon dag ska jag färga garn igen och den dagen visade sig vara idag!

Först färgade jag en sockblank som jag inte tänker sticka sockor av. Nej, jag tänker mig en sjal i det här garnet. Jag blev väldigt nöjd med färgningen, det blev precis som jag tänkt mig. 
Jag färgade en härva två-trådigt sockgarn i flammigt grönt.  
Den ska bli sockor tänker jag mig.

För ett par år sedan färgade jag några härvor med hjälp av svamp och onödigt nog gjorde jag flera härvor som fick samma färg. Nu ville jag testa om det gick att färga över det svampfärgade med Jeaba kallfärg och det gjorde det så nu är en av de apelsinfärgade härvorna chokladbrun. 
Jag tänker att det här kommer bli jättefina vantar, apelsin och chokladvantar.

Jag färgade ytterligare tre härvor och nu ligger sex små plastinslagna garnpaket i tvättstugan. De ska ligga där tills i morgon då det roliga kommer när jag får se hur resultatet verkligen blev. 
Tänk så bra det kan bli en alldeles dimmig dag i augusti!
Morran tycker också att det varit en bra dag. Han har smugit i vassen, kollat in några sjöfåglar och mest av allt har han latat sig.
Latat sig och busat. 
Det är han bäst på helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar