4 nov. 2016

Sagans magi

Jag älskar sagor och köper då och då sagoböcker till mig själv. Att läsa i min ensamhet eller läsa högt för små barn som vill lyssna. Min senaste bok är ett faksimiltryck av Tove Janssons allra första bok om mumintrollen, skriven 1945. Småtrollen och den stora översvämningen heter den därför att förlaget ville att läsarna skulle veta vad boken handlade om. Tove Jansson hade helt andra titlar på förslag. 
Jag vet inte hur andra läser muminböcker men jag läser dem högt inne i mitt huvud på så klingande finlandssvenska jag bara kan. Böckerna om mumintrollet är vackrast på finlandssvenska tycker jag. 

Lilla Flora och jag har sytt lite idag, inte så mycket ännu men vi har haft en god start på vår relation. 
En liten nåldyna är klar och
snöstjärnorna jag tovade inför förra julen har fått ramar av linnetyg. De ska bli kuddfodral när de är klara. 
De kommer pryda sin plats i soffan så småningom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar