20 nov. 2016

Sockor med sting

Bara en vecka kvar till första advent och snart dax att baka lussekatter och plocka fram ljusstakarna. I år tänker jag inte vara ute i sista sekunden hela tiden. Fast så tänker jag nog varje år...
Det blev lite restgarner kvar när Builing blocks-sjalen var färdig. Fina garner som ville mer än bara vara rester. Två av dem, ett isfärgat garn av Friday studios och ett blåmelerat från Sweet Georgia yarns, är nu ett par sockor. 
Jag har inte följt något mönster utan improviserat efter hand. De är stickade från skaftet och neråt. På skaftet är det ett vaxkakemönster med lyfta maskor och hälen är gjord med förkortade varv. Stickor 2,25 mm som vanligt. 
Det spräckliga isfärgade garnet med lite silverglitter är nu helt slut men det finns några meter kvar av det blå. Det blir nog en dekoration i en annan socka. Gissa vem som nästan ville vara med på bild?
 Luna så klart. Det är aldrig långt till en katt här.
Eftersom solen sken en liten stund tog jag ut stjärnan jag började sy igår men det bleka vinterljuset gör färgerna ingen rättvisa. 
Nåja, det var ju i alla fall sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar