26 dec. 2016

Kalmar - en gång till

För andra gången på mindre än en vecka så var jag tillbaka i Kalmar idag. Vi passade på att gå en runda innan stormen drog in.
I Kalmarsundsparken kändes det nästan som vår med öppet vatten, fåglar och 
till och med en blommande buske. Någon som vet vad det är som blommar på bara grenar med små blombollar? Busken var ett par meter hög och blombollarna ca tre centimeter stora. 
Hur vi än gick hade vi slottet i motljus. 


Det låg förvånansvärt många båtar i inre hamnen, även segelbåtar. 
Vattentornet vakar över alla. 
Vi gick genom muren på det enda stället, som jag vet, där tunneln viker av. 
I Kalmar ligger fängelset mitt i stan. 

På Strandgatan trängs några gamla trähus och 
ett och annat hus har en vacker dörr. 
Målet med hela resan var kroppkakefest hos syrran. Vi gör dem tillsammans och äter med nöje. 
Så gott!
Plötsligt var det som om någon drog ner alla gardiner, det mörknade på bara någon minut och regnet började piska mot rutorna. Stormen var plötsligt över oss. Vilken tur att vi var inne! 
Nu är vi hemma igen och julaftonssockorna växer så sakteliga. 
Vårsockor tror jag bestämt.

2 kommentarer:

  1. Kalmar är en trevlig stad. Den blommande busken var nog ett kejsarolvon. God fortsättning! / Kicki i Eskilstuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag visste inte att de kan blomma redan i december!

      Radera