23 jan. 2017

Ett nytt stort projekt

På senare år har jag virkat några filtar.

En randig i rött, svart och vitt, 
en härligt färgglad av blommiga rutor och
inte minst filten som består av rutor virkade varje dag under ett helt år.
Jag tycker mycket om dem alla tre. Humörfilten ligger som överkast på gästsängen så den ser jag varje dag och den gläder mig hela tiden. De andra gör mig också glad och när jag sorterade bland mina restgarner bestämde jag mig för att virka en ny filt. En gladfilt att värma sig med.
Jag tänker använda garner i fingering weight, alltså garn som har en sträckning på ca 400 meter per 100 gram vilket innefattar de flesta sock- och sjalgarner jag använder. Jag har sorterat ut alla rester i blått, grönt, grått och vinrött och tänker hålla mig till den färgskalan. Det finns både enfärgade och mönstrade restgarner och alla får vara med.
Jag började med att lägga upp drygt 260 maskor och första varvet blev bara stolpar och sedan har jag gjort några varv med stolpgrupper om tre. Jag har inte bestämt om jag ska växla mellan dessa två typer av varv eller bara ha stolpgrupper i fortsättningen. Lusten får avgöra, då brukar det bli bra. Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Kommer bli fint! <3 Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag förundras över din förmåga att liksom virka klart filtar. Det känns så lätt att börja virka lite rutor här och där men det är verkligen imponerade att göra klart dom också!

    SvaraRadera