27 jan. 2017

Frostkostym

Jag håller på att sortera mina garnskatter och hittar ett och annat nystan som blivit liggande alldeles för länge, trots att jag har en plan för just det garnet. Jag hittade bland annat två nystanAmitola Grande från  Louisa Harding Yarns som jag köpte på stickmyset inför julen 2015 på Ateljé Norrgården. De skulle bli en halsduk eller halskrage i patentstickning tänkte jag.
Nu har jag äntligen börjat!
Garnet är 80 % ull och 20 % silke och helt underbart. Det är mjukt, har fin lyster och patentstickning lyfter fram garnets fina egenskaper på bästa sätt. Njutstickning.

Det var också njutningsfullt att gå en liten sväng på förmiddagen idag. Det mesta var frostnupet och dimman låg tät. 
Ormhasselns hängen är förberedda inför kommande vår och de klarar en frostkostym bra. 
Viken låg gömd i dimman. 
Små vinterkonstverk fanns överallt. 
Dimman låg kvar inne över staden hela dagen och det var lite trollskt att gå där i skymningen.
Jag stickar några varv till på den mjuka halsduken innan fredagen är slut. 
Det är fredagsmys för mig.

2 kommentarer:

  1. Äntligen någon som skriver "patentstickning". Jag blir tokig på att "alla" plötsligt kallar det för det engelska(och franska, antar jag) namnet brioche. Det är väl inget fel på ordet brioche men det finns ju sedan evigheter en term på svenska. :)

    SvaraRadera