19 feb. 2017

Bleka Tilda och resterna

Så där ja, en mulen stillsam söndag och kanten på den bleka Tilda-quilten är fastsydd!
Till det här täcket utgick jag från färdigskurna bitar, 5 x 5 tum, av Tildatyger köpta på Panduro. Jag hade också färdigskurna remsor, 2,5 tum breda, av vitt tyg till alla bårder så det var minimalt med skärarbete för mig. Självklart går det lika bra att sy det här mönstret av tyg på metervara. 
Det är enkla block att sy. HÄR finns en video som visar hur man syr Super Simple Squares. Storleken på mitt täcke avgjordes av hur långt mina Tilda-tyger räckte och de räckte till ett ganska stort täcke, ca 130 x 170 cm. 
Baksidan är ett rosa tyg som jag delade i en bred och en smal remsa och mellan dem syddes en bred remsa av ett Tilda-tyg jag hade köpt en stor bit av. 
Inuti är det Hobbs heirloom premium-vadd, 80% bomull och 20% polyester. Tunn, smidig och lagom värmande. 
Det är quiltat med raksöm i alla diken, dvs i alla sömmar. Enkelt och fint till den här typen av mönster. 
Dagen räckte också till att göra färdigt tre par trosor. 
Har du följt den här bloggen länge kanske du känner igen tygerna från en tunika, en klänning och en tröja. Att ta hand om resterna är roligt, riktigt roligt.

1 kommentar: