6 maj 2017

Många djur och många tankar

Vilken härlig lördag det varit! Soligt och varmt och alldeles perfekt.
För ovanlighetens skull åkte vi på familjeutflykt med båda våra vuxna barn. Det är länge sedan det hände senast. Vi var på en lantgård tillsammans med ganska många andra och snackade med grisar, 
klappade de bedårande lammen, både vita och bruna, och deras mammor, 
viskade med en vacker ko, 
beundrade den här sköna bönan med lugg,  
lyssnade på kackel och 
beundrade färg- och stilkänslan hos undulater och 
blev snabbt ifrånsprungna av det här gänget. 
Grabbarna med horn vaktade vår bil, eller var det kanske hundarna vi hade med oss som de ville hålla ett öga på? Roligt och mysigt hade vi det i alla fall.

Efteråt blev det en skön stickstund på altanen i eftermiddagssolen och jag dåsade nästan till. 
Nu har jag flyttat in i sommarrummet och har bytt stickning. 
Många undrar hur jag hinner göra så mycket. Jag har fått den frågan i många år, och ibland har den gällt jobb eller sömnad och nu gäller den oftast stickning. Svaret på den frågan är både lätt och komplicerat. Jag skapar mycket därför att jag mår bra av det, jag är hängiven och tycker om att göra färdigt saker, jag väljer att skapa framför att göra andra saker som att se på tv till exempel, jag har en make som oftast lagar middag och handlar medan jag fixar disk och tvätt och det brukar jag göra ganska snabbt så jag jag får tid att skapa, jag jobbar alltid med flera saker parallellt och därför kan det ibland bli så att många saker blir färdiga ungefär samtidigt. Jag har perioder när jag inte mår toppen, då gör jag antingen ingenting eller ganska mycket, jag har perioder när jag har mycket att göra och det brukar resultera i att jag får ännu mer gjort, jag har perioder som är lugna och då får jag antingen väldigt lite gjort eller ganska mycket beroende på hur jag mår och om jag är inspirerad eller inte. Jag har lätt att inspireras, och inspireras av mycket, naturen, konst, människor, färger, stämningar, ja nästan vad som helst. Så sammanfattningsvis kanske man kan säga att jag skapar för att jag måste, det är min livsluft, min energikälla och det brukar resultera i ganska många färdiga projekt. Ibland på ganska kort tid därför att skaparlågan brinner starkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar