23 aug. 2017

Småttingar

En vacker och stilla kväll. Vågorna är ganska högljudda där ute, utanför udden, men här inne i viken är det alldeles lugnt.
Idag har jag städat ett par skåp, det har tagit hela dagen. Ja, själva städandet tog inte jättelång tid men avståndet från det att jag tömde skåpen till dess att färre grejer kom in i skåpen igen var ganska långt. Fast jag har hälsat på smådjur däremellan. 
För några månader sedan var sonen med och räddade livet på en liten kulting som blivit bortstött av sin mamma. Han bar henne under tröjan en hel dag och hon hämtade sig fint. Mamman tog tillbaka henne efter några dagar och nu är hon ganska stor. Mindre än sina syskon men busigare. Hon är så liten att hon lätt slinker under elstängslet och ser sig om lite i världen, tuggar på sånt som andra inte når och så. Är man väldigt liten måste man vara väldigt slug tror jag.
Söt är hon. Sonen kallar henne för Fransyska Bacon även om han vet att en fransyska inte sitter på en gris. Lite gulligt ändå på något sätt. Hon är en cool gris. 
Härom dagen gjorde han en annan räddningsexpedition. En höna låg och värpte under en trappa utan att någon visste om det och en dag vimlade det plötsligt av kycklingar. En liten krabat förirrade sig in under huset och hittade inte ut och gårdens katt höll span. Sonen ålade sig in bland stenar och spindlar och fick ut den lilla. 
Han får vara med om en hel del. 
I morgon ska jag inte städa något skåp, det är ju jättejobbigt för jag är väldigt trött. 
Så trött att jag tänker tillbringa en stund med att titta ut över havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar