3 okt. 2017

Spinnare emellan

Jag har en personlig spinninstruktör. Luna.
Hon är också behjälplig när det ska tvinnas. Eller möjligen bestjälplig.
Tvinnat har det blivit i alla fall. 
100 gram mintgrön corriedaleull har blivit 2-trådigt garn. 
Jag spann och tvinnade en liten tuss som var kvar från mitt allra första försök att spinna.
Även om jag har långt kvar till fullfjädrad spinnare så syns utvecklingen tydligt. Den övre härvan är min allra första och den under är gjord idag. Man kan knappt tro att det är ull från samma fläta. Jag minns inte vad det är för ull men den är färgad av Manduzana.

Jag tvinnade också den vinröda ullen jag spann klart i lördags för jag tror inte jag har mer i den färgen. Jag hittar den inte och skulle den dyka upp så får det bli en egen härva.
50 gram merino/silke. Vi var inte riktigt sams vid tvinningen, det finns många skönhetsfläckar på det här garnet. Kanske beror det på att det första jag spann har stått ganska länge på spolen och möjligen har tvisten gått ur för mycket. 
Spinninstruktören är i alla fall nöjd.

2 kommentarer:

  1. Så läckert! Som godis en så grå dag som denna! Du gör så fina saker så läckra färger . Hälsn. Birgitta i Bollebygd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja garn och ull är fiberrikt godis :)

      Radera