27 dec. 2017

Julros

Tredjedagjul hade med sig både ljus och gråväder, ljus i form av lunch med en fin vän och en färdigstickad (och lagad) Julrossjal. Gråvädret, ja, det är ju som det är.
Julros är en stor halvcirkelformad sjal. Mönstret är från Yll o tyll och de har också har en knit-along i sin Facebookgrupp för att sticka sjalen. 
Jag har stickat min sjal i ren ull, Einband från Istex. Det gick åt 50 gram vardera av ljus- och mörkgrå och 100 gram av det vinröda. Jag hade behövt några gram till för att kunna följa mönstrets sista varv men jag avslutade lite annorlunda så att det garn jag hade räckte. 
En lätt och luftig sjal med mycket värme i sig. 
Perfekt att svepa runt sig en gråvädersdag som denna. 
Morgonen var allt annat än grå. Det är så fint att kunna vakna tillsammans med ljuset.
Morris trivs bäst över elementet i tvättstugan, det har blivit hans favoritplats i vinter. 
Inte nog med att det är varmt, man har bra koll också. På ljus och gråväder, rådjur och rävar, grannkatter och småfåglar. Och på matte när hon går ut och fotograferar sjalar och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar