31 mars 2018

Drippity drop

Påsksockorna är nästan färdiga men innan jag började på dem så blev Drippity drop sockorna klara.
Mönstret är gjort av Kay F Jones och kan köpas på Ravelry. Ett ovanligt dyrt sockmönster tyckte jag men jag köpte det för att få lite nya tips och trix. 
Kay har ett sätt att plocka upp maskor så det inte ska bli några hål vid övergången mellan häl och ben men det visade sig vara ganska likt sättet jag redan använder. Hon kallar sin tåkonstruktion för paraplytå (umbrella toe) men det var en ganska vanlig rund tå. Det låter kanske som jag inte gillar mönstret men sockorna blev väldigt fina och strukturmönstret var roligt att sticka.
Garnet jag använt är Twisted merino från A Homespun house. Ett ljuvligt garn att sticka med men med ett dyrt mönster och ett relativt dyrt garn blir finsockor resultatet. De ska dock användas, för ingen har glädje av sockor som inte används.
Jag hade hoppats på en varm och solig påskafton men tyvärr passar de här snö- och isblå sockorna alldeles utmärkt idag. Burr.

De blå äggen broderade jag för flera år sedan. De är designade av Linnéa Fredriksson, Linnéa Art Line.

Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar