17 mars 2018

En deckare!

- Nej matte, vi stannar inne idag.
- Det är sånt där hundväder igen. 
- Jaha, lyssna på brorsan! 
Det har inte varit så mycket aktivitet i huset vid havet idag. Jag, som aldrig någonsin läser deckare, har lyssnat på Ruth Rendells Stenarna skola ropa från 1977, helt och hållet inspirerad av Lundströms bokradio och bokcirkeln som pågår där just nu. 

Jag gillade den! Jag som av princip inte vill läsa om mord och onda avsikter kunde ta till mig den här eftersom redan första raden säger allt, och ändå ryms en hel bok bakom den där första meningen som är värd att läsa.

 Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva.

Redan från början vet man alltså vilka som mördas, vem mördaren är och uppsåtet till morden, ändå vet man ingenting om den berättelse som ska rullas fram. Jag gillar Rendells sätt att använda språket, hur hon slänger fram iakttagelser och argument, hur historien byggs upp och knyts ihop. En berättelse om en kvinnas stora hemlighet, om hur kunskap är makt och brist på kunskap en stor skam, om klassamhälle och förväntningar, om choklad och te. Det var värt att lägga en lördag på att lyssna/läsa den här boken! 
Samtidigt som jag lyssnat har jag klippt till en hel hög med plagg av tyger jag hade tänkt att sy av redan i höstas. Färgerna är inte så vår- och somriga men de är färger jag gärna bär. Den dag jag får sylust är det bara att grabba tag i en tygbunt och sätta igång, utan det där inledande jobbet med att rita och klippa först.  
Som motvikt till allt det blå, turkosa och petrolfärgade stickar jag solgula sockor. Bra kombo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar