13 maj 2017

Jag gör, alltså finns jag

Det är tur att jag inte gör saker för att sälja för det skulle aldrig gå att få en skälig timpenning för det jag gör. Bara antalet timmar jag lagt ner på att fundera, testa, sy eller sticka prototyper och göra några till med modifierade mått och detaljer är ansenliga. Utvecklingskostnaden blir stor och sedan kräver själva produktionen sitt. Jag gör saker för att jag tycker det roligt och det utmanar mitt hjärnkontor, det betyder inte att jag gör saker till vem som än vill ha något och helst inte betala för det "för du gör det ju för att det är kul". Jag vill inte göra saker till de som betalar bra heller. Hur som helst, jag bestämde mig för flera år sedan att inte göra något för att sälja och det har varit befriande och nödvändigt för min kreativitet.

Efter mycket funderande och testande så har jag nu konstruerat den för mig perfekta projektväskan för ett lite större projekt. Jag är äntligen nöjd med proportioner och mått, hur delarna sys samman och det färdiga resultatet. Jag har velat göra en enkel konstruktion där det inte ska vara svårt att sy fast blixtlås, foder eller handtag, och nu är den klar!
Det kan se ut som en vanlig tygkasse och för många vana sömmare så är det här ingen raketforskning men jag är supernöjd med min tvist på det hela.
Blixtlåset ska inte vara i vägen, garn och trådar ska inte fastna i det. 
En fiffig liten detalj där stickmarkörer, en sax eller något annat som behövs kan fästas.
Den här storleken är mjuk så den går att trycka ner i en resväska men ändå lagom stadig så kassen kan stå upp. 
Så klart gjorde jag två, varje moment måste testas ordentligt så jag vet att det fungerar. 
Nästa steg är att sy den perfekta projektväskan för ett litet projekt. Jag vet hur jag vill ha den, nu måste jag bara testsy den också.

Kanske gör jag en beskrivning och lägger ut här, om det finns intresse förstås. 

Vill ni följa med till min lilla kreativa hörna i huset vid havet?
Små snuttar filmade lite då och då och som ni kommer att se, jag håller på med många olika saker parallellt. Det är det som passar mig bäst. Muminkassarna är med liksom stickning, pärlor, min skrivbok som jag skriver och ritar i varje dag och lite annat. Häng med!
Nu ska jag knuffa undan en katt och sno åt mig bästa soffhörnet och ladda för Eurovision Song Contest. Jag hoppas någon vinner, att ingen försvinner och att det blir en rolig kväll.

8 kommentarer:

  1. Jag läser nästan varje dag din blog och dina finurliga inlägg. Det är så kul att följa dig. Visst finns det intresse för ett mönster, om du har lust att skriva ett sådant. Det tar tid, men det kommer att bli väldigt uppskattat, det kan jag lova

    SvaraRadera
  2. Uppskattar väldigt mycket dina mönster. Härliga färger och härliga garner och tyger du syr och stickar i. H. Elisabet i Järfälla

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina blogg! Jag läser den med stort intresse och uppskattar väldigt dina fina mönster och dina varma, hjärtliga, filosofiska inlägg!
    Tack än en gång! Elisabeth Å. i Alingsås

    SvaraRadera
  4. Även jag följer o läser din inspirerande blogg varje dag! Förundras över hur snabbt och hur vackra stickade projekt du trollar fram och även sydda alster. Läser med glädje dina filosoferande ord och tips. Hade uppskattat ett mönster på väskan om du vill göra ett. / immi

    SvaraRadera
  5. Tidigare läste jag din blogg varje dag, men nu sedan du började Instagramma (?) blir det inte lika ofta.
    Ett väskmönster är alltid till glädje och nytta!
    kram

    SvaraRadera
  6. Jag uppskattar verkligen både din blogg och dina inlägg på instagram, samt dina film inlägg. Väskan du gjort nu tycker jag är jättefin och tyget år så härligt!! Du inspirerar mig på alla sätt inte minst genom din stickning och virkning ibland.Kicki i Falkenberg

    SvaraRadera
  7. Du, det där mönstret skulle jag bra gärna vilja köpa! ...om du vill sälja't förstås... Hälsningar från hon som är lite sugen på att sy...(Sofia)

    SvaraRadera
  8. Tack för allt du delar med dig! Jag skulle gärna se en beskrivning om du har lust att skriva ned den.

    SvaraRadera