1 juli 2017

Veckan i bilder

Man skulle ju kunna tro att när man varit iväg i några dagar och gjort saker som får hjärtat att sjunga så kan man slappna av och sova gott när man väl kommer hem. Det funkar inte riktigt så, i alla fall fungerar inte jag så. När hjärnan är fullproppad med intryck och allt kan bearbetas i lugn och ro så går det inte att somna. även om man ligger i sin egen säng och har sin skönaste kudde. Oj oj oj vad min lilla skalle fått jobba i natt! Sista gången jag var uppe och snurrade var tjugo över två sen slumrade jag i alla fall till och fick några timmars välbehövlig vila.

Vad blev veckans resultat då, förutom inspiration och nya vänner och bekanta och en något övertrött Anette? 
Alla plagg är just uppackade och inte strukna sedan jag kom hem så en och annan skrynkla och ett och annat veck bjuder jag på.
Först sydde jag en blå klänning i stentvättat linne. Grundmönstret jag använt heter Dress no 2
Halsringningen och fickorna är kantade med fin snedslå, inköpt på Husqvarnabutiken i Vimmerby. 
Ett par byxor med 7/8-dels långa ben och dragsko i midjan blev mitt andra plagg. 
Mönstret heter Pants no 1 och de är också sydda i stentvättat linne. 
Tredje plagget blev en klänning där hela plagget, utom infodringar och slejfar, består av en enda mönsterdel. 
Mönstret är ett gratismönster och heter Bloom dress men jag har gjort en hel del  modifieringar. Slejfar i sidorna finns t ex inte i mönstret. 
Stentvättat linne även i detta plagg. 
Fjärde plagget blev en klänning i ett bomull/lin-tyg. Dress no 2 igen, den här gången med bredare och djupare urringning och bara en ficka
och fina detaljer. 
Sedan fortsatte jag på samma tema, Dress no 2 men med korta ärmar och sidfickor. 
Fickorna är fodrade med mörklila tyg 
precis som passpoalkanten i halsringningen och  
infodringen. Ganska grovt linnetyg.
Fem helt färdiga plagg och ett sjätte där jag bara hann sy samman delarna och göra fickorna. 
Det här ska bli en ärmlös klänning med djupa ringningar och slitsar i sidorna, tänkt att ha över något annat. Dress no 1 heter mönstret. 
Fickorna är fodrade med gräddvitt tyg, kanske hampa. Klänningen i sig är grovt linnetyg.

Jag hann mycket men jag fick också en härlig bonus! Gun-Britt tyckte inte hon valt rätt modell till sig utan gav bort sin halvfärdiga klänning till mig och jag blev överlycklig då den passar mig perfekt! 
Hon klippte till alla delar och sydde samman dem och jag har sytt ner alla sömmar, fållat och gjort infodringar. Vilken gåva!  

Sammanfattningsvis så hade jag med mig sex färdiga och ett halvfärdigt plagg hem. Höstgarderoben är fixad! Och nu, när alla intryck börjat landa, ska jag njuta. Och vila.

2 kommentarer:

  1. Ojojoj vilken produktion! Allt är fint och du är så himla duktig, Anette!
    kram

    SvaraRadera