13 sep. 2017

Bersåfunderingar och andra viktiga saker

Det finns så mycket som är roligt. Det finns så mycket som är fint. Det finns så mycket att vara tacksam för. Det är inte alltid man kommer ihåg det, det är lätt att översköljas av problem, svårigheter, negativitet och förlorat hopp. Det är lätt att känna sig överflödig, övergiven, på fel plats, missförstådd. Det är lätt att ta illa upp av kommentarer och blickar, det är lätt att fastna och älta. Det är inte alltid lätt att känna lågan som brinner inuti en själv men den finns där.
Jag fokuserar på den ibland, den där lågan av lust och tacksamhet, glädje och beslutsamhet. Då växer den, den lyser både starkare och klarare. Jag får så klart påminna mig om att den finns där, så länge jag lever finns den där, och den växer om jag ger den min uppmärksamhet och energi. Den växer också av fina, varma människor runt omkring och ibland hjälper de mig att skruva upp lågan en bit till. Vissa dagar när lågan är svag och flämtar lite grann kan ett leende räcka som bränsle för flera timmar. Det kostar så lite att le men det kan betyda så mycket.

Hemma i huset vid havet har jag planer. Kanske blir de något mer än planer i morgon. 
På stolen framför symaskinen hänger delar till en prickig klänning och 
på skärmattan ligger en liten bit linnetyg med Stig Lindberg-tryck. Den ska tillsammans med några gröna tyger bli en stickpåse tror jag. Planera är kul.

2 kommentarer: