18 mars 2018

Tröjan Disa

Säg hej till Disa, min randiga varma kompis.
Mönstret är från Yll o tyll och min tröja är modifierad så den har V-ringning i stället för en båtringning, vilket inte alls passar mig. Just nu är mönstret gratis i Yll o tylls Facebook-grupp där den stickas som en knit-along.
Min Disa är stickad i Ullgarn extra 2, jag använde sex färger, en härva av varje färg utom den lingonröda som även använts till alla resårer, av den gick det åt två härvor. Stickor 5 mm. 
Som jag tidigare skrivit om så var det många trådar att fästa men det gick snabbare och smidigare än väntat och tröjan blev bra så det var värt arbetet. 
Jag improviserade ringningen och stickade fram och tillbaka på varven i stället för runt, det gjorde också att det blev fyra varv av varje färg i stället för tre som tröjan i mönstret har. 
Enkla raglanökningar är snyggt i randigt tycker jag.
Jag tvekade mellan att sticka en tröja eller en kofta, lilla dot tyckte bestämt att jag skulle göra en tröja och jag är glad att jag gjorde som hon sa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar