14 okt. 2013

Virkade muddar eller halvvantar

Du som brukar läsa den här bloggen vet ju att den rör sig mellan stort och smått, allt från livsfrågor till handarbets-hur och idag djupdyker jag i virkandets mysterier. Så - 
Vill du virka muddar eller halvvantar som påminner om mina?
Välj ett mjuk och skönt garn och en passande virknål. Mina gröna muddar är virkade i Manos del Uruguay Silk blend (22m på 10 cm) och virknål 4 mm. Den rosa är virkad i Bris soyagarn från Gjestal (18 m på 10 cm), också på virknål 4 mm. 
Lägg upp ett passande antal luftmaskor för att få mudden eller halvvanten så lång som du vill ha den. Jag la upp 30 luftmaskor till den gröna mudden och 25 luftmaskor till den rosa.
Sticka fastmaskor i bakre maskbågen hela varvet. Det är viktigt att varje fastmaska görs just i bakre maskbågen för då blir materialet elastiskt. Vänd med en luftmaska och fortsätt med fastmaskor i bakre maskbågen.
Virka så många varv att arbetet något utsträckt räcker runt handleden. Jag gjorde ca 30 varv på både den gröna mudden och den rosa. 
Vik uppläggningskanten mot den senast virkade kanten och virka samman de båda delarna med fastmaskor. Jag stack nålen genom varje maska på uppläggningsvarvet och genom bakre maskbågen på senaste varvet. Virka samman ca 2/3 av maskorna, jag virkade samman 20 maskor på de gröna muddarna. 
Därefter virkas smygmaskor på enbart ena sidan, så långt som tumhålet ska vara. Jag virkade 6 smygmaskor. Fortsätt med att virka samman både uppläggningsvarv och senaste varvet på de sista maskorna, 4 maskor på de gröna muddarna. Tag av garnet och fäst trådarna. Tumhålet är nu klart precis som mudden!  
Gör en likadan mudd till om du vill och tycker att det är bäst att ha två.
Den rosa halvvanten har inget hål för tummen utan uppläggningsvarv och sista varvet virkades samman hela vägen och därefter virkade jag en rad med fastmaskor runt ena kanten, det som ska vara mot fingrarna. Jag gjorde en luftmaskögla på 10 maskor och hoppade över 6 fastmaskor för tummen och så virkade jag två varv med stolpgrupper, 5 stolpar och hoppa över 3 fm på första varvet, 4 stolpar i mellanrummen på stolpgrupperna på föregående varv på andra varvet. Över tumgreppet virkade jag enbart fastmaskor. Tag av garnet och fäst trådarna. 

Jag har fortfarande bara en rosa halvvante men jag ska göra en till, eller vill i alla fall göra det för jag tycker att det är bäst att ha två...
Min son tyckte att halvvantar nog är lite coola när man spelar elbas så han beställde ett par blodröda eller svartgrå och gissa om jag blev glad! Nu ska jag leta genom garnlagret och förhoppningsvis har jag något som kan passa annars får jag väl shoppa lite...

Hoppas du blev inspirerad att testa och är det något som är oklart så maila mig på AnetteLsyrochskapar@gmail.com eller lämna en kommentar här i bloggen så kanske jag kan räta ut frågetecknen.
Lycka till med virkandet!

4 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för mönstret, ska testa på detta! Kram..

    SvaraRadera
  2. Så fina gillar dom rosa med virkad kant.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Tuffa halvvantar.
    När jag gick i småskolan fick vi lära oss virka grytlappar på detta sätt så att de blev "våffliga". Min grytlapp liknade mest en blomkruka för jag glömde luftmaskan vid vändningen :-) Jag har läst någonstans att det kallas potat-virkning.

    SvaraRadera
  4. Rackarns så snygga...speciellt den rosa!!!
    Tack för mönstret.
    kram Gunilla

    SvaraRadera