5 juli 2016

Beskrivning tvåfärgade grytlappar

En beskrivning - Håll till godo!
Jag fick låna en dubbelvirkad grytlapp av Johanna som hennes farmor gjort. Nu har jag försökt lista ut hur man gör och strukturmönstret heter kanske dubbelvirkat snäckmönster. Jag vet faktiskt inte men någon läsare kanske kan berätta?
Johannas farmor har virkat tätt med tunt garn men det är ändå en tjock grytlapp som man inte bränner sig genom. Jag virkade av garn jag hade hemma och det är betydligt grövre. Mönstret passar lika bra oavsett garntjocklek, ja inom rimliga gränser förstås. De blå-lila grytlapparna jag gjort är virkade i Catania på virknål 2,5 mm och de cerise-gröna är virkade av Emma 8/4, också med virknål 2,5 mm.

Det här mönstret bygger på att man virkar två varv efter varandra av vardera färg, ett luftmaskvarv och ett stolpvarv, alltid i den ordningen. Det är bara två varv att lära sig men upplägget kan kännas lite snårigt första gången.


Luftmaskvarv: 4 lm, 1 fm mellan två stolpgrupper om tidigare varv i samma färg.

Stolpvarv: 2 st, 1 lm, 2 st i luftmaskbåge (av samma färg) SAMT i luftmaskan i föregående stolpgrupp (av andra färgen), alltså från tidigare varv.


Varv 1: Lägg upp ett maskantal som är delbart med fyra. Till mina grytlappar med den här garntjockleken och virknålen passade det att lägga upp 44 lm. 
Varv 2: Gör en stolpgrupp (2 st, 1 lm, 2 st) i fjärde lm från nålen. Gör en stolpgrupp i vart fjärde lm varvet ut. Lägger man upp 44 lm från början blir det 11 stolpgrupper totalt. Avsluta med 4 lm och dra ut en ganska stor ögla så att maskorna inte smiter upp igen.
Varv 3: Vänd inte arbetet utan börja om med andra färgen där stolpgrupperna började. Gör en sm i yttersta st. *4 lm, 1 fm mellan stolpgrupperna*. Upprepa *-* varvet ut. Sista fm sätts i sista stolpgruppen.

Varv 4: Vänd arbetet med 2 lm och följ beskrivningen till stolpvarv. Stolpgrupperna virkas om både luftmaskbågen och luftmaskan i föregående stolpgrupp.

Avsluta med 1 st i yttermaska i andra färgen.
  Gör 4 lm och dra ut en ganska stor ögla så att maskorna inte smiter upp igen.
Varv 5: Vänd inte arbetet utan börja om från början med andra färgen. Vik senaste raden med stolpgrupper lite mot dig och virka ett luftmaskvarv enligt beskrivningen ovan, så de hamnar bakom stolpgrupperna. Fastmaskan ska göras ner i samma färg som du virkar med för tillfället, mellan stolpgrupperna. Det är lite pilligt första gången men det blir lättare när det finns några varv att hålla i!
Sista fm görs mellan stolpgrupp och kantstolpe, i samma färg som du virkar med.
Varv 6: Vänd arbetet med 2 lm. Stolpvarv. Stolpgrupperna göras om lm-båge samt lm i stolpgrupp på tidigare varv.

 Avsluta varvet med en stolpe i ytterkanten och fyra luftmaskor. Dra ut en stor ögla.
Upprepa varv 5 och 6 växelvis med de båda färgerna.
På bilden nedan syns hur man viker stolpgrupperna lite mot sig när man virkar luftmaskbågarna i nästa färg.
Efter luftmaskbågarna görs två luftmaskor och 
sedan vänds arbetet. Vik upp stolpgrupperna och
 fortsätt virka genom både luftmaskbåge och luftmaskan i stolpgruppen.
Ska du göra en grytlapp är det fint att virka ett varv fm runt hela arbetet. Avsluta i så fall med ett göra ett luftmaskvarv enligt ovan och sedan görs ramens fm ner i både lm-båge och stolpgrupp. Jag gjorde 4 fm i varje lm-båge+lm i stolpgrupp.
På grytlappens tre övriga sidor görs fm där det känns naturligt. Försök att få lika många fm på över-  och nederkant och lika många på vänster och höger sida. Glöm inte virka en ögla i ett hörn.

Detta inlägg finns som en pdf HÄR.

Jag hoppas beskrivningen är tydlig för att vägleda den som vill prova att göra egna dubbla snäckmönster. Det finns säkert andra beskrivningar som inte riktigt är som mitt men så här gjorde jag.
Det blir ett väldigt stadigt och tätt arbete och jag har en idé om att den här tekniken skulle passa utmärkt till en väska eller kasse. Jag sätter upp det på min idé-lista!

Lycka till med din egen virkning!

27 kommentarer:

  1. Tack snälla för ytterligare en proffsig beskrivning. Detta får bli ett höst/vinterprojekt av alla mina bommulsgarner. Jag tänkte virka roliga figurer men tröttnade efter en giraff. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är tur att garn inte har bäst före-datum! :)

      Radera
  2. Tack för att du delar med dig av det fina mönstret! Det får ingå i alla mina kommande projekt. Ser så kul ut!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset och beskrivningen. Dök direkt ner i garngrottan och grävde fram gamla rester av bomullsgarn och är nu är redan inne på grytlapp nr 2. Perfekt avkopplande sommarvirkning utanför husvagnen, just nu på Orsa camping 😎
    Tack snälla du.
    Kr@m

    SvaraRadera
  4. Tack för mönster och proffsig beskrivning :-)

    SvaraRadera
  5. Superbra mönster! Tack; började genast virka på en grytlapp i vinterfärger! Så många fina beskrivningar på din blogg:=D Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din skaparglädje <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det är kul om de används :)

      Radera
  6. Tusen Tack för att du delar med dig av ditt mönster.

    SvaraRadera
  7. Tack för en jättefin beskrivning, nu blir jag sugen att lägga "alla" mina projekt åt sidan för att virka den här fina grytlappen. Ha en fortsatt fin dag :)

    SvaraRadera