19 juni 2016

En katt och en liten beskrivning

Vilken slödag jag haft idag. Jag har nästan inte gjort mer än att flytta solstolen mellan sol och skugga lite då och då. Jag skulle kunna sova hur mycket som helst och ändå vara trött när jag vaknar.
Morris undrar vad det är för fel med det. Det låter ju helt rimligt att sova tycker han.
Han tar ju alla chanser till en tupplur, på alla tänkbara ställen. SötMorran.

Maken har inte slöat alls, han jobbar på för att minska känslan av byggarbetsplats.
Nu har vi en ny fin trappa, som gjord för att sitta och dricka te på när man inte inte måste ta sig upp eller ner. De gamla altanbrädorna ser plötsligt sorgligt slitna ut men de kommer samsas bra med de nya så småningom tror jag.
Sjalprojektet växer lite i taget. Jag stickar tre kantmaskor i varje sida och innanför kantmaskorna ökar jag två maskor och så ökar jag runt mittmaskan, så här: 3 räta kantmaskor, 1 omslag, 1 rät, 1 omslag, räta till mittmaskan, 1 omslag, 1 rät (mittmaskan), 1 omslag, räta till fyra maskor återstår och då stickas 1 omslag, 1 rät, 1 omslag och sist 3 räta kantmaskor. På de aviga varven stickas kantmaskorna alltid räta och mittmaskan alltid avig. Resterande maskor stickas antingen räta (på de rätstickade partierna) eller aviga (på de slätstickade partierna) och det är inga ökningar på de aviga varven. Jag gör fyra varv slätstickning med ena nystanet och 4 varv rätstickning med det andra.  
Nu börjar de slätstickade partierna bli gröna och jag tänker att jag bara ska göra en rand till. Och en till. Och en till.




2 kommentarer:

  1. Tack kära du för sjal-info! Som den härmapa man är, så var jag inne och kikade på vilka färger som fanns i det där garnet - och så klart kunde jag inte bestämma mig... (Har vi hört den förut?) Så jag njuter av att din vackra skapelse växer! Och att du vilar dig i form! <3 Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag borde verkligen inte köpa en enda meter garn, men åh vad sugen jag blir när jag ser din läckra sjal. Som en syrlig karamell! Kramar Ullis

    SvaraRadera