10 apr. 2016

Dubbelvirkade grytlappar

För några år sedan fick jag ett par superfina och väldigt praktiska grytlappar av käraste Ingbritt. De är dubbelvirkade och jag har använt dem mycket och aldrig bränt mig. Nu tänkte jag att det var dax att jag lärde mig att göra egna.
Sagt och gjort, jag försökte göra ett par som liknar de fina jag fått. Det gick åt 50 gram vardera av beige och grågrönt Catania till ett par grytlappar där den ena är ljus och den andra mörk. Jag virkade med virknål 2,5 mm för att få en tät och bra yta.
Jag la upp 40 maskor, men 35 hade nog räckt och vände varje varv med 1 luftmaska.
Första varvet: vanliga fastmaskor. Andra varvet: fm i bakre maskbågen hela varvet. Alla övriga varv: fm i bakre maskbågen och den ovirkade maskbågen från föregående varv (som då var främre maskbågen men som nu är på baksidan av arbetet).
Fm i bakre maskbågen och även 
genom den ovirkade bågen från föregående varv. 
Det blir tätt och fint och ganska stumt. Perfekt till grytlappar! Det tar lite tid men det är det värt.
Jag avslutade med att virka ett varv fastmaskor runt hela grytlappen och så ett varv med *3 fm, 3 lm*. Och så en hängögla i ett hörn förstås. 
Finfint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar