10 apr. 2016

Dubbelvirkade grytlappar

För några år sedan fick jag ett par superfina och väldigt praktiska grytlappar av käraste Ingbritt. De är dubbelvirkade och jag har använt dem mycket och aldrig bränt mig. Nu tänkte jag att det var dax att jag lärde mig att göra egna.
Sagt och gjort, jag försökte göra ett par som liknar de fina jag fått. Det gick åt 50 gram vardera av beige och grågrönt Catania till ett par grytlappar där den ena är ljus och den andra mörk. Jag virkade med virknål 2,5 mm för att få en tät och bra yta.
Jag la upp 40 maskor, men 35 hade nog räckt och vände varje varv med 1 luftmaska.
Första varvet: vanliga fastmaskor. Andra varvet: fm i bakre maskbågen hela varvet. Alla övriga varv: fm i bakre maskbågen och den ovirkade maskbågen från föregående varv (som då var främre maskbågen men som nu är på baksidan av arbetet).
Fm i bakre maskbågen och även 
genom den ovirkade bågen från föregående varv. 
Det blir tätt och fint och ganska stumt. Perfekt till grytlappar! Det tar lite tid men det är det värt.
Jag avslutade med att virka ett varv fastmaskor runt hela grytlappen och så ett varv med *3 fm, 3 lm*. Och så en hängögla i ett hörn förstås. 
Finfint.

56 kommentarer:

  1. Fina. Tack för beskrivningen.

    SvaraRadera
  2. Det här ska jag prova! De ser jättefina och verkligen värmetåliga ut. Tack för beskrivningen.

    SvaraRadera
  3. Virkar nu dessa, bra beskrivning, tack för beskrivningen

    SvaraRadera
  4. Det är så fint tack för beskrivning

    SvaraRadera
  5. Är så sugen på att göra dessa.. men hur får jag de olika färgerna på vardera sida? Är det så enkelt att bara köra två färger och låta dom löpa med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bården runt om virkas allra sist, så man virkar bara med en färg åt gången. Testa, de är roliga att göra och blir väldigt tjocka och bra grytlappar!

      Radera
  6. Har virkat massor av dom. Blir extra roliga i flerfärgat garn.

    SvaraRadera
  7. Tack för den superbra beskrivningen. Har redan gjort ett gäng, de blir bra som julklappar��

    SvaraRadera
  8. Hej! Vad har du använt för tjocklek på garn?

    SvaraRadera
  9. Tack för fin beskrivning. Har precis börjat på ett par. 💕 Mvh Irene

    SvaraRadera
  10. Blev jättebra virkad disktrasa, tack för att du delat beskrivningen!

    SvaraRadera
  11. Tackar för ett fint tips. Det blir verkligen tätt och bra just för grytlappar, håller på att göra även en vante som hör ihop grytlappen.

    SvaraRadera
  12. Du har så tydliga och fina beskrivningar på din blogg, detta hjälper mig som ibland har svårt att tyda andra beskrivningar. Tack för detta och att du lägger ner tid för att hjälpa andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så roligt att du tycker mina beskrivningar är tydliga! Det är min förhoppning, att de ska vara lätta att förstå. <3

      Radera
  13. Ser jätte fina ut men hur vänder man rätt, mitt börjar slutta inåt.��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att det beror på att du göra första maskan på varvet en maska för långt in. Mitt tips är att göra första fastmaskan så nära vändningen du kan och sedan räkna antalet maskor något varv då och då för att hålla koll på att det är rätt antal. Lycka till!

      Radera
  14. Jättefina! Jag började på de ikväll 👍🏼 Men hur gjorde du din fina ögla?

    SvaraRadera
  15. Bra beskrivning för en relativt nybörjare, men jag får inga fina avslut på varven? Ska man avsluta med en fm, eller har du något annat bra tips😉

    SvaraRadera
  16. Skulle så gärna vilja lära mig virka men jag tycker det ser lite svårt ut?

    SvaraRadera
  17. Tack för jättebra beskrivning och tydliga bilder. Dessa ska jag virka.

    SvaraRadera
  18. Tack vare dig så fattade jag enkelt hur jag skulle göra. 🤩

    SvaraRadera
  19. Såna gjorde jag i slöjden i sjätte klass på 60-talet

    SvaraRadera
  20. Ser kanonbra ut, jag hoppas att jag kan göra det själv! Det är en bra beskrivning så det ska väl, gå bra för mig också 😀

    SvaraRadera
  21. Tack för enkelt och trevligt recept

    SvaraRadera
  22. Jättebra beskrivning, enkelt att fatta.

    SvaraRadera
  23. Härligt att äntligen hitta hur jag ska virka dessa g-lappar. Gjorde det i skolan i mitten på 60-talet kommer ihåg att de var väldigt bra (mammas kommentar).. Har tröttnat på alla köpta som inte håller måttet.
    Annica

    SvaraRadera
  24. Lätt att virka efter BRA mönster.
    TACK

    SvaraRadera