14 jan. 2014

Beskrivning till superenkla filten

Lotta frågade i en kommentar vilket mönster jag använder till den virkade filten. 
Inget alls är svaret, men den är lätt att göra.
Jag la upp 206 luftmaskor därför att jag trodde att det skulle bli en lagom bred filt. Varje varv som virkas är sedan likadant. 1 stolpe (=3 lm) *2 st tillsammans, 9 st, 2 st i samma m, 2 st i samma m, 9 st, 2 st tillsammans*. Upprepa *-* 8 gånger. Avsluta med 2 st tillsammans, 9 st, 2 st i samma m, 1 st. 

Paret av de två stolparna som virkas tillsammans gör dalarna och paret av de två stolparna som virkas i samma maska gör topparna. 
Jag virkar i Soyagarn på nål 3,5 mm och min plan är att virka till filten är lagom lång alternativt till garnet tar slut. Den här enkla modellen passar finfint för restgarner om man har det men garnet jag använder är melerat. Först virkade jag upp 6 nystan blå/grönt och nu är jag inne på andra nystanet i blå/grått.
Just nu är min filt lång som en kjol ungefär men jag virkar vidare.

Dagens ruta är brun. Brun som i choklad, för det hade jag behövt massor av. En riktigt tråkdag.
Men amaryllisen gör allt för att glädja mig.
När jag tittar på den blir jag verkligen glad!



5 kommentarer:

  1. Din filt blir så mysig, kanske måste jag härmas :) De blir så fina dina rutor, spännande att se vilka färger som kommer att dominera till slut.
    Hade också behövt choklad på em, men hittade som tur var lakritsfudge som fanns kvar sedan biscottitillverkningen i julas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är värd att härma! :) Mysig och skön och lätt att göra.

      Radera
  2. Du är bara bäst Anette , tusen tack <3

    SvaraRadera
  3. Tack så generöst av dig att dela med dig av mönstret på din fina filt!

    SvaraRadera