1 feb. 2015

Mjukaste mysvanten DIY

Mina mysvantar är klara.
När jag skulle sticka den andra vanten så skrev jag ner hur jag gjorde. Så varsågod, här kommer en beskrivning!
Jag har stickat i garnet Malabrigo silky merino och har använt stickor 3 mm. Masktätheten på garnet är 22-24 maskor/10 cm på st 3,5 mm.

Till mina ganska normalstora händer la jag upp 44 maskor.
Varv 1: räta maskor. 
Varv 2: aviga maskor.
Varv 3-7: räta maskor.
Varv 8: *1 rm, lyft en maska med garnet framför arbetet* Upprepa varvet ut.
Varv 9: räta maskor.
Varv 10: *Lyft 1 maska med garnet framför arbetet, 1 rm* Upprepa varvet ut.
Varv 11: räta m.
Upprepa varv 8 -11 fem gånger till. Totalt 24 varv mönster.
Varv 32-36: räta maskor.
Varv 37: Sticka 18 maskor, öka 1m, sticka 2 m, öka 1 m, räta maskor varvet ut.
Varv 38: räta maskor.
Varv 39: Sticka 18 m, öka 1 m, sticka 4 m, öka 1 m, räta m varvet ut.
Varv 40, 42, 44, 46, 48: räta maskor
Varv 41, 43, 45, 47: Sticka 18 m, öka 1 m, st 6/8/10/12 m, öka 1 m, räta m varvet ut. 
Varv 49: Sticka 18 m, sätt 14 m på en tråd, lägg upp 2 m och fortsätt m räta m varvet ut.
Sticka slätstickning till vanten når nedersta leden på lillfingret.
Sticka som varv 8-11 samt varv 8-9 ytterligare en gång.
Sticka ett varv med aviga maskor.
Maska av ganska fast.

Plocka upp maskorna för tummen och fyra nya maskor, 18 m totalt. 
Sticka 10 varv räta maskor.
Ett varv aviga maskor.
Maska av ganska fast.

Den andra vanten stickas lika men gör ökningarna för tummen efter 24 maskor i stället för 18.
Färgåtergivningen är bäst på bilden nedan. Vantarna är ljust lila.
Nu kan du göra ett eget par om du vill.



20 kommentarer:

  1. Bussigt av Dig, Anette!
    Tack för mönstret!
    Dina mysvantar är jättefina!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  2. De är jättefina! Tusen tack för beskrivningen!
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  3. Tusen tusen tack Anette:
    Va lyckligt jag blev när jag hittade din beskrivning om mysvantar ...
    Och NU jag kan lära mig också att sticka tummen så som du har gjort.
    Önskar dig en bra år 2019.

    SvaraRadera
  4. Tack för mönstret. Nu ska jag testa själv...

    SvaraRadera
  5. Tack tack för mönster, blir ett par åt dottern som bor i Japan!

    SvaraRadera
  6. Hej tack för ett bra mönster.
    Jag har bara problem att jag gör något fel då jag ska sticka efter jag satt 14 m på en tråd
    Jag kan inte sticka förbi dessa trådmaskor utan att det blir en lång tråd som hänger för varje varv som jag sedan måste fästa innan jag stickar tummen.
    Vad gör jag för fel
    Vänligen Beth Nyman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Beth! När man stickar första maskan som stickas efter maskorna för tummen sitter på en tråd gäller det att dra åt garnet ordentligt, så att den maskan kommer alldeles nära den som var innan tum-maskorna. Maskan före och efter de på tumtråden så vara så nära som om de på tumtråden inte fanns. Hoppas jag förklarat så det är förståeligt annars får du fråga igen.

      Radera
  7. Hej! Vilket mysigt mönster 😊 så enkelt o snabba att göra.

    SvaraRadera