6 juni 2017

Vill du sy jordgubbar som mina?

För en tid sedan gjorde jag ett par jordgubbegrytlappar, för visst är det lite roligt att göra något som  är funktionellt, färgglatt och fint att titta på? Världen klarar sig bra utan jordgubbegrytlappar men de gav mig en rolig stund vid symaskinen och jag blir glad varje gång jag ser dem.
Vill du också sy ett par, eller en eller många? (De är perfekta midsommarpresenter!) Jag har gjort en beskrivning och en mall och båda finns som pdf-filer, lätta att skriva ut och förhoppningsvis är de lätta att följa. 
Om man vill kan man göra en ficka på baksidan att stoppa in handen i när grytlappen används. Detta moment kan lätt uteslutas.

Det som behövs är några bitar rött tyg lite grönt tyg, en knapp, gul och grön sytråd och vadd som klarar värme. Vanlig polyestervadd kan smälta om den blir varm så använd inte det!
Kviltningen på gubben är gjord med växelvis raksöm och ziczac i lite böjda former för att efterlikna små frön.


En pdf med beskrivning till jordgubbarna finns HÄR. Enbart mall till jordgubbe och blad finns HÄR.
Syr du egna gubbar och visar dem på nätet så berätta att mönstret kommer härifrån och länka gärna hit. 

Hoppas ni gillar mina små gubbar och att de sprider lite glädje.
Varsågoda och jag hoppas ni får en härlig nationaldag!

6 kommentarer:

  1. Dina små gubbar är jättefina och så snällt av dej att dela med dej :O)

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket. Så fina och toppen till sommarpresent.

    SvaraRadera
  3. Så härligt somriga grytlappar. Tack för att du delar med dig. Jag har delat ditt blogginlägg på Rikstäckets FB sida.

    SvaraRadera
  4. Oj vad goda de ser ut dina fina jorgubbegrytlappar. Kristina

    SvaraRadera
  5. Tack så jättemycket för mönstret! Ha en fortsatt fin Nationaldag! // BarbroJ

    SvaraRadera
  6. Tack så jättemycket för härliga grytlappar:/ Immi

    SvaraRadera